gezonde crackers met zaden uit eigen tuin

gezonde crackers met zaden uit eigen tuin

Superfood. Dat wordt het eerste onderwerp in januari. Tja, dat hadden de Meisjes zo besloten in december. Toen ze nog midden in de keukenstress rondom de Kerst zaten. Dat leek het tuinMeisje destijds nog een goed idee. Het tuinMeisje is echter helemaal geen keukenMeisje. Ze kan dan ook wel eens jaloers zijn op het echte keukenMeisje. Op welk moment van de dag je bij haar binnen komt vallen, er staat altijd iets te weken of te wecken. Er wordt gebraden en gebakken en alles is overheerlijk. Dat heeft het tuinMeisje niet in zich. Daarom is ze ook een tuinMeisje.

Een luie kok

Toch moet er ook bij dit Meisje gegeten worden. Dat dient zelfs nog lekker te zijn, want een lekkerbek is ze wel. Het tuinMeisje heeft zich dan ook gespecialiseerd in supersnelle gerechten. Het eerste kookboek dat ze ooit kocht bevatte recepten die in slechts 10 minuten klaar waren. Zo erg is het inmiddels niet meer, maar 30 minuten in de keuken is al heel wat. Duren de gerechten nog langer dan heeft ze het idee dat ze een hele culinaire prestatie heeft geleverd. Een blik op de overige kookboeken levert overigens nog meer veelzeggende titels op: culinaire vluggertjes, fast, fresh, simple en zelfs: luiheid. Hoeveel duidelijker kan het nog worden?

Het tuinMeisje is overigens geen slechte kok. Dat dan weer niet. Dat beweert de man van de moestuin in ieder geval, maar misschien heeft hij zijn roze bril nooit afgedaan.

Terug naar het superfood. Het allerbeste superfood uit de tuin zijn zaden. Dat zijn geconcentreerde bommetjes vol met vitamines, mineralen en andere gezondheid. Het tuinMeisje maakt van deze zaden naast granola ook crackers. In 10 minuten gemaakt en dan nog 45 minuten in de oven, maar dat telt niet mee volgens het Meisje. In die tijd kan ze immers alweer andere dingen doen.

Dit heb je nodig voor ongeveer 10 crackers:

150 gram pitten en zaden (bijvoorbeeld lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad) – 10 gram havermout – 80 gram roggemeel – 90 gram zelfrijzend bakmeel – 0,3 dl vloeibare kokosolie – snuf zout –1,5 dl water

Verwarm de oven op 170 graden. Bekleed een bakblik met een vel bakpapier. Meng alle droge ingrediënten door elkaar in een grote kom. Roer de kokosolie en het water er voorzichtig doorheen totdat het 1 grote plakkerige bal wordt. Misschien heb je iets meer of minder water nodig. Leg deze bal op het bakblik. Bedek het deeg met een 2e vel bakpapier. Rol het deeg uit tot ongeveer een halve centimeter zodat het hele bakblik gevuld is. Werk de kanten een beetje bij en snijd het deeg in stukken. Bak het deeg 45 minuten in het midden van de oven. Laat de crackers afkoelen en bewaar ze in een afgesloten pot.

 

pinterest

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *